2010. július 14., szerda

Banánológia

Örömmel jelenthetem, hogy megkóstoltam minden fajta és féle banánt, amit a környéken lehet kapni. Tapasztalataimat szeretném röviden megosztani a kedves publikummal, hátha egyszer valaki azzal a dilemmával szembesül Indiában, hogy melyiket is válassza a sok közül.
A csoportosítás a „méret, forma és szín” háromdimenziós koordináta rendszeren belül történik.

1.) A mikrobanán
Ez az aprócska jószág alig éri el az öt centi hosszúságot. Formája leginkább egy végbélkúpra emlékeztet. Színe a szokásos banánsárga. Héjja vékony, könnyen lefejthető. Íze még érett korában is tartalmaz éretlenségre utaló, savanykás nyomokat, ami felülkerekedik az édes ízen. Ez azonban nem kellemetlen, inkább frissítő hatást kelt. A reggeli kiegészítőjének alánlanám.

2.) A kevésbémikrobanán
Ez volt az első, amit megkóstoltam, és ez maradt a favorit a végére is. Hossza 5 és 10 centiméter közé tehető. Formája és színe nem sokban különbözik a mikrobanánétól, talán egy kicsit egyenletesebb a vastagsága. Ízében a savanykás és az édes íz tökéletes harmóniában egyesül, megteremtve ezzel a két harapásból elfogyasztható gyümölcsök egyik legjobbját.

3.) A szokásosbanán
Bár ez csak nézőpont kérdése. Ránézésre teljesen úgy néz ki, mint az otthon kapható egyszeri banán. Azonban a külső ne tévesszen meg senkit, a különbség ég és föld. A sárga héj roppant vastag és erős, alig lehet kibontani. A belső rész éretlen jellege soha nem múlik el, ezért rágós, kissé ízetlen. Ebből készül a népszerű helyi csemege, a banáncsipsz (karikázva, olajban kisütve majd csilivel megszórva), és ez a főzés alapanyaga is, de csak szimplán enni is szokták.

4.) A vastagbanán
A soron következő alany hossza és színe megegyezik a szokásosbanánéval. Vastagsága azonban jóval túltesz rajta, így zömökebb, szögletesebb képet mutat. Íze nem túl jellegzetes. Elfogyasztása nem hagy maradandó élményt, csak az ettem-valamit-már-nem-üres-a-gyomrom viszonylag kellemes érzése marad hátra.

5.) A zöldbanán
Otthon a zöld banán azt jelenti, hogy a nevezett gyümölcs még éretlen. És nem savasít, így nyugodtan lehet fogyasztani. Az itteni zöldbanán érett korában is zöld marad. Íze teljesen megegyezik az otthon kapható banánéval. Gyakorlatilag ugyan az, csak álruhában.

6.) A pirosbanán
Külsőre a legbizarrabb versenyző. Vastag, zömök és vöröses-feketés színű. Először nagyon bizonytalan voltam vele, mivel ehhez hasonló szürreális banánt még nem láttam. Aztán csak úgy hozta az élet, hogy kipróbáltam. A második kedvenccé avanzsált. Ízét nehéz lenne körbeírni, valahol a zöldbanán és kevésbémikrobanán között van. Állaga azonban szokatlan: sokkal sűrűbb és töményebb a többi alanynál, így szinte szétolvad az ember szájában és nagyon hamar telít.

5 megjegyzés:

  1. Ilyen jó banánhatározót eddig még nem láttam...

    VálaszTörlés
  2. Ez nagyon tetszik....banánszakember leszel! :) :D :P

    VálaszTörlés
  3. Ennek örömére kimentem a hűtőhöz és ittam egy pohár banánlevet (mert hétvégén vettem a Lidlben) és naon fincsi volt! :D

    VálaszTörlés
  4. hmm... az 5 és 10cm közti a kedvenced:-D

    VálaszTörlés
  5. Lécci fotózd már le a vöröset! Köszike

    VálaszTörlés